З гербовника Wernigeroder (Schaffhausensches) Wappenbuch:
В обрамлении узора символизирующего Дикую Природу представлены символы Земного Желтого золота и Красного Золота Философов. Символы находятся под сводом Философского храма, символизирующего тайну, не заметную стоящим в арке людям на заднем плане гравюры.
Земное золото находится на каменном постаменте, символизирующем материальность. Имеет дикий вид, его лучи взъерошены. Его окружают символ войны (серый шлем) выполненный в цвете Сатурна, знаки власти - синие в желтых звездах "перья" - мантии земных "владык", мятая и бесформенная корона. Вся композиция Земного золота производит впечатление хлама.
Люди - Адепт (красные одежды) и профан (черные одежды) ведут нескончаемый спор о том, что такое Истинное золото и как его отыскать.
Золото Философов изображено на штандарте, то есть находится над Земным золотом. Представлено в виде звезды с одухотворенным лицом и ровными лучами на красном фоне - символе рубедо.
Надпись "Arma Artis" обозначает, что изображение целиком является гербом искусства Алхимии.
Ігор90 написав:Пощастило знайти пояснення, що означають три маленькі лиця на алхімічному гербі, про який тут писав вище, детальніше тут: Rafal T. Prinke - Hermetic Heraldry
Forming the “face” of this lower Sun are three smaller faces. In his sixteenth century text, Salomon Trismosin makes a point of emphasizing the “three faces shewn on the One” (Sharpe, p. 42). The face representing the left eye is frowning, the face representing the right eye is smiling. Salomon Trismosin stresses that the faces that make up the eyes “seem as if suffused with tears.” In Ancient Egyptian mythology one of the ways in which the creator God is said to have formed humanity was through his tears. It is interesting to note as well that in Egyptian symbolism the left eye of Ra was seen as the protective and savage embodiment of the vicious Goddess Sekhmet, while the right eye was seen as representing all that is good and healthy, the very embodiment of Horus. Both are strong solar symbols showing two different yet complementary aspects of the same force.
The face representing the mouth is smiling. As Salomon Trismosin explains in his text, this face appears “as if the tongue was slightly protruding and parched, the face blotched or mottled as from smallpox, or impure living.” All of the symbolism of this lower Sun, with its three faces making the one, suggests a representation of the temporal world with its joys, sorrows and imperfections.
Повернутись в Церковні символи
Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 0 гостей