Не виключаю, що цією темою спровокую дуже гарячі дискусії... Але, як мені здається, по сьогодні предмет існування власне українського хреста обговорювався усіма... крім експертів з геральдики.
Отже, йдеться про трираменний хрест, де третя поперечка (рамена) рядом українських теологів та істориків розглядається (в залежності від її позиції) як ознака національної приналежності символа.
Ось що каже українська Вікіпедія http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1% ... 1%81%D1%82:
"... у всьому християнському світі, а в тому числі і в Україні, в трираменних хрестах підніжка рівнобіжна іншим раменам хреста, — у росіян підніжка скісна.
Єпископ Перемиський Пелеш та деякі Галицькі історики, а за ними й митрополит Іларіон Огієнко твердили, ніби трираменний хрест із скісним підніжжям — це український хрест, але В. Щербаківський документально виказав, що цей хрест — тільки московський і в Україні зустрічається дуже рідко (а на церквах ніколи!), а коли зустрічається, то тільки під московським впливом.
У росіян він з'явився вже в XV ст., і увінчує в них усі церкви, а в Україні почав з'являтися тільки в XVII — XVIII ст., (на дереворитах і ніколи на церквах) («Визв. Шлях» ч. II/62. ст. 33 — 34).
Московський історик Шмурло, що видрукував на італійській «Історію Росії», писав у цій своїй праці: «Греки, (а за ними й українці, Є. О.), допускали, що св. Хрест може бути представлений однаково в одній з трьох форм: на чотири, на шість і на вісім рамен. В Москві натомість допускали тільки цю останню форму». (т. І, ст. 97).
І те, додамо, найнижче рамено мало бути обов'язково скісне, мотивуючи цю свою вимогу такою символікою: "косе перехрестя з опущеним вниз лівим кінцем і піднятим вгору правим кінцем має нагадувати, що розкаяний розбійник, правий, пішов до неба, а злий, лівий розбійник, пішов до пекла. І відтоді цей хрест став символом винятково московської Церкви. Київська православна Церква не прийняла цього хреста, а вживала інших традиційних форм, і ми ні на одній київській і взагалі українській церкві не бачимо цього хреста. (В. Щербаківський в Філяд. «Шлях» 13 VIII. 1950).
Пишучи в лондонській «Українській Думці» рецензію на книжку «Українське Мистецтво», що вийшла в 1952 р. в Нью-Йорку на англійській мові В. Щербаківський ще раз зазначив: «З дрібних орнаментів показаних авторкою на маргінесах скажу, що більшість їх правильна, один тільки трираменний хрест з косою підніжкою, тобто з косим нижнім рам'ям на ст 107, не народній мотив. Це хрест не український, а московський, і уведений в Москві ще в XV віці умисне з політичною ціллю. В Галичині він був пропагований москвофілами. У Греків такого хреста не було. Його не варто було відносити до українського орнаменту, і у Східній Україні він ніколи не вживався в народньому орнаменті.
Доволі цікавою виявилися дискусія, що свого часу тривала на "Byzantine Forum", і в якій цитуються згадані проф. Щербаківський та митр. Огієнко, згадується митр. Шептицький тощо:
http://www.byzcath.org/forums/ubbthread ... s/349770/1 (англійською) або
http://translate.google.com/translate?j ... 349770%2F1 (через "куций" гугл-перекладач).
Отже, які в кого думки? Чи існує таки український хрест? Який він?