Проведення поляками етнічних чисток на Закерзонню

В ПАЗУРАХ ОРЛА
Після поразки польського повстання 1830 р. Холмщина і Підляшшя входили до складу Російської імперії, хоч законодавство, адміністрація і урядова мова залишились польськими. Таким чином, польські впливи на Холмщину і Підляшшя не зменшилися. Після ліквідації унії (1839 р.) починають зростати впливи Російської імперії і Московської православної церкви. Щоб усунути польські впливи в уніатській церкві, Москва вирішила насильницькими методами ліквідувати на Холмщині і Підляшші уніатську Церкву. Під тиском Москви уніатський єпископ М. Попель 18 лютого 1875 р. від імені духовенства і Холмської капітули вніс прохання прийняти до православ’я 120 уніатських парафій. Після багатьох актів насильництва 16 квітня 1875 р. цар Олександр ІІ «дозволяє» прийняти Холмську єпархію до «Матери Русских Церков».
Найбільш трагічним періодом в історії Холмщини і Підляшшя була перша половина ХХ ст. Після російської революції 1905 р. на Холмщині і Підляшші значною мірою відродився український національний рух, та вже в 1915 р. нове горе насунулося на ці землі. Влітку 1915 р. фронт наблизився до Холмщини. Російська армія, відступаючи, провела масову евакуацію українського населення вглиб Росії, спаливши майже всі українські села.
Восени 1918 р. Холмщину і Підляшшя окупувало польське військо, а на підставі «Ризької» угоди між Польщею і Совєтською Росією (підписаною 18 березня 1921 р.) Західна Україна, а тим самим Холмщина і Підляшшя, остаточно увійшли до складу тодішньої Польщі.
З 1918 р. на рідні землі з Росії почали повертатися більшість українців, депортованих у 1915 р., відбудовуючи спалені села, організовуючи суспільно-культурне, освітнє і церковне життя. Однак польська влада Другої Речі Посполитої з перших днів свого панування на Холмщині та Підляшші поставила собі за мету зліквідувати православну Церкву, запровадити римо-католицьку віру, повністю сполонізувати корінне українське населення, застосовуючи різні методи.
13 вересня 1934 р. на пленумі Ліги Народів у Женеві міністр закордонних справ Польщі Юзеф Бек односторонньо виповів усі міжнародні зобов’язання Польщі у справі охорони національних меншин. Таким чином, українці у Польщі стали третьорядними громадянами і були позбавлені будь-якого захисту. У тому ж 1934 р. Польща побудувала в Березі Картузькій (на Поліссі) відомий знущаннями над в’язнями концтабір, де тримали сотні українських патріотів, у тому числі з Холмщини і Підляшшя. (Польський концтабір у Березі Картузькій послужив прикладом німцям при будові концтабору в Освєнцімі.)
НАСТУП НА ПРАВОСЛАВ’Я
Усі уряди Другої Речі Посполитої були під сильним впливом римо-католицького кліру. Тому в наступі на українське населення його голос мав першорядне значення. За дозволом уряду римо-католики почали відбирати в українців їхні церкви і перетворювати на костели. До Другої світової війни римо-католики оволоділи 149 православними церквами.
У грудні 1936 р. був заснований у Любліні «Координаційний комітет», завданням якого була ліквідація православ’я на Холмщині та релігійна ревіндикація. Почалося жорстоке руйнування православних церков. У 1937 р. поляки почали масове розвалювання церков і завершили це ганебне діло літом 1938 р. Було розвалено 189 церков, а 149 перебрали римо-католики. Таким чином, з 389 православних церков, що діяли на Холмщині і Підляшші в 1914 р., залишилося лише 51. Виселено майже всіх православних священиків, а на їх місце прибули польські ксьондзи. Тим православним священикам, які залишилися, заборонено правити Служби Божі українською мовою, вони були під постійним наглядом поліції. На превеликий жаль, світ байдуже ставився до антигуманних, злочинних починань польського уряду і римо-католицького кліру. Тим, хто відважно став на захист православ’я і рішуче протестував проти руйнування церков, був Львівський і Галицький митрополит греко-католицької Церкви Андрей Шептицький. Польська влада 1938 р. провела так звану релігійну ревіндикацію, на підставі якої передала у власність римо-католицького Костелу всі колишні уніатські церкви і каплиці разом з цвинтарями та рільними маєтками. Більші церковні маєтки, головно монастирські землі та ліси, було передано міністерству лісів і державних маєтків.
Досвідом санаційної політики Польщі на Холмщині та Підляшші скористалася влада Польської Народної (Людової) Республіки, яка у другій половині 40-х років ХХ ст. на українських етнічних землях Закерзоння провела масові арешти українського духовенства, зруйнувала 346 греко-католицьких церков, інші осквернила, перетворивши їх на різного роду магазини, склади мінеральних добрив, на стайні або публічні туалети, а ще інших 245 передала у власність римо-католикам. Ті нечисленні церкви, які дісталися українцям, на підставі чинного понині декрету від 27 липня 1949 р. залишаються власністю державного фонду майна Польщі, як і все церковне, громадське та приватне майно, залишене на рідних землях після депортації українців акцією «Вісла» 1947 року.
МІЖ ДВОХ ВОГНІВ
Повертаючись до історії Холмщини, згадаймо, що вже на самому початку німецько-польської війни 1939 р. німці зайняли цілу Холмщину та Підляшшя і прилучили їх до Генеральної Губернії. Тоді на Холмщині та Підляшші почало наново відроджуватися суспільно-культурне і церковне життя. Вже наприкінці 1939 р. постала у Холмі Церковна Рада. Створено окрему адміністратуру Православної Церкви. Визначною подією стала передача православним собору Пресвятої Богородиці, збудованого князем Данилом Галицьким, відкрилися українські церкви (на початку 1940 р. кількість православних церков зросла з 51 до 91), в яких правили богослужіння українською мовою, відкрито навіть кілька українських шкіл. Виникали українські громадські організації, які гуртували українське населення і захищали його перед німецьким окупантом. Великий внесок у відродження церковного життя на Холмщині і Підляшші вніс проф. Іван Огієнко — Іларіон, архієпископ, а згодом Митрополит Холмсько-Підляський у роках 1940—1944.
Поляки, однак, не могли погодитися з фактом, що на Холмщині і Підляшші відроджується українство. Різного роду діячі та організації польського «патріотичного активу», які за спасенну річ вважали очищення холмсько-підляської землі від українців, вели сильну україножерну пропаганду. Вже 1942 р. на Холмщині та Підляшші почало діяти польське збройне підпілля (пізніша назва — АК — «Армія Крайова»), а також НСЗ («Народове Сіли Збройне»), ВіН («Вольносьць і Нєподлеґлосьць»), БХ («Батальйони Хлопскє»), АЛ («Армія Людова»), «Польскє Оддзяли Народове» та інші, а також цивільні грабіжницькі банди. Почалися варварські напади на українські села, лютий терор, жорстокі масові мордування українського населення, палення церков і цілих сіл, фізичне нищення духовенства.
«ПАЦИФІКАЦІЯ»
Найбільшого розмаху ці пацифікаційні акції польських банд набули в 1943—1945 рр. Досить сказати, за Євгеном Пастернаком — автором книги «Нарис історії Холмщини і Підляшшя» (Вінніпеґ—Торонто, 1968), що тільки протягом одного року від травня 1943 до 22 травня 1944 року лише в одному Грубешівському повіті польські боївки спалили 52 села і замордували близько 4000 селян. Кількість жертв на цілій Холмщині та Підляшші досі не підрахована і чекає ґрунтовного дослідження. Якими масовими були вбивства українців на Холмщині, — у тому можна переконатися лише на кількох прикладах: однієї лише ночі 10.03.1944 р. польські боївки спалили с. Шуховичі разом з церквою і вбили більш як 200 осіб, спалили 280 господарств у с. Сагринь і вбили близько 800 осіб. У селі Ласків тієї ночі вбили більш як 200 осіб. 02.03.1944 р. спалили с. Новосілки і замордували 120 його мешканців. 06.06.1945 р. польське підпілля (за одними джерелами — АК, за іншими — НСЗ) в жорстокий спосіб замордувало 194 мешканці села Верховина. Таких прикладів можна наводити безліч.
Ось кілька прикладів того, як нещадно поляки нищили українське духовенство на Холмщині: 2 вересня 1943 р. в с. Липини (повіт Білгорай) замордували протоієрея о. Олександра Кадія, 13 вересня 1943 р. в с. Шевно (пов. Замосьць) — о. Олексія Марцинкевича, 28 жовтня 1943 р. в с. Грабівці (пов. Грубешів) — о. Павла Швайку і його дружину, 10 березня 1944 р. в с. Ласків (пов. Грубешів) — о. Лева Коробчука, 2 квітня 1944 р. в с. Новосілки (пов. Грубешів) — о. Миколу Гольця, 10 квітня 1944 р. в с. Сліпче (пов. Грубешів) — о. Олександра Гуторевича, 10 квітня 1944 р. в с. Чортівець (пов. Замосьць) — о. Петра Огризка, 26 травня 1944 р. в с. Переспа (пов. Замосьць) — о. Олександра Боберу, його дружину і сина, 6 травня 1944 р. в с. Наброжі (пов. Замосьць) — о. Сергія Захарчука, 4 травня 1945 р. в с. Тератин (пов. Грубешів) — о. Василя Мартиша. Список можна продовжувати. Як бачимо, найбільш трагічним для Холмщини був 1944 рік, у якому загинули тисячі мирного українського населення. В цьому році, отже, минає 60 років від масового людовбивства українців холмсько-підляської землі польськими руками. Думаю, що цю трагедію не можна замовчувати, і треба донести про неї світові. У 1945—1947 рр. на допомогу польському підпіллю і бандам у вбивстві українців прийшли польське військо, міліція та органи безпеки Людової Польщі, головно у часі насильного переселення українців до СРСР, а також в часі горезвісної акції «Вісла».
Добре, що 20 березня 2003 р. в м. Любліні відбувся Святий Синод Польського Автокефального Костелу Православного (саме таку назву має православна Церква у сучасній Польщі), який з-посеред інших постановив канонізувати вісьмох мучеників холмсько-підляської землі, які загинули мученицькою смертю в обороні православної віри у 40-х роках ХХ ст., а саме: отців Василя Мартиша, Лева Коробчука, Миколая Гольця, Петра Огризка, Сергія Захарчука, Павла Швайка та його дружину Йоанну, монаха Ігнатія (прізвище невідоме).
У липні 1944 р. Холмщину і Підляшшя зайняло совєтське військо, а Холм став тимчасовою столицею Польської Народної Республіки. В серпні 1945 р. усталено кордон між УРСР та ПНР, і Холмщина та Підляшшя остаточно увійшли до складу Польської Людової Республіки. З вересня 1945 р. уряд Польщі почав провадити примусове виселення українців до СРСР з території Польщі (в тому числі і з Холмщини та Підляшшя). До серпня 1946 р. до СРСР переселили 482 661 українця. Серед них 193 400 осіб — з Холмщини і Підляшшя. Майже всіх українців, які залишилися в Польщі після переселення (більш як 150 тисяч, у тому числі близько 29 тисяч холмщаків), польська влада депортувала в 1947 р. на північно-західні землі Польщі, на так звані «Зємє Одзискане».
http://www.cholm.org/index.php?option=c ... 0&Itemid=6